• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
مدیرکل میراث فرهنگی استان:

۲۵ محوطه تاریخی کرمانشاه نیاز به کاوش باستان شناسی دارند

  • کد خبر : 23283
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
۲۵ محوطه تاریخی کرمانشاه نیاز به کاوش باستان شناسی دارند
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه از نیاز ۲۵ محوطه تاریخی استان برای انجام کاوش های باستان شناسی خبر داد.

به گزارش گردشگر آنلاین، داریوش فرمانی اظهار کرد: به تعدد محوطه تاریخی کرمانشاه نیازمند کاوش و گمانه زنی در استان اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۲۵ محوطه به منظور انجام فعالیتهای باستان شناسی در برنامه قرار دارد که در صورت تخصیص اعتبار عملیاتی خواهند شد.

وی ادامه داد: معبد آناهیتا در کنگاور، تاق بستان در کرمانشاه و کاخ خسرو در قصرشیرین از جمله این محوطه‌ها هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ محوطه تاریخی استان مورد کاوش و یا گمانی زنی به منظور تعیین عرصه و حریم قرار گرفته، گفت: تپه سراب کرمانشاه، قباق تپه کوزران،  تپه خدایی سنقر، محوطه سرماج و نازلیان هرسین، تپه پاقلعه صحنه، صفی آباد جوانرود، چغاگاوانه اسلام آبادغرب، گودین تپه کنگاور و مرادحاصل کرمانشاه ۱۰ محوطه‌ای هستند که از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ کاوش و یا تعیین عرصه و حریم شده‌اند.

وی تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۲ هم حدود سه میلیارد تومان اعتبار به منظور کاوش و تعیین عرصه و حریم برای استان مصوب شده که میزان دقیق تخصیص این اعتبار هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:
دبیرخانه همایش ملی تنوع زیستی دیرینه ایران در مراغه آغاز به کار کرد
کشف کتیبه ساسانی در محوطه تاریخی ریوی
۱۱ گور باستانی در محوطه دشت جنت رودبار رامسر کشف شد

فرمانی در ادامه بااشاره به اهمیت تعیین عرصه و حریم محوطه های تاریخی، گفت: در استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی داریم که از این تعداد حدود دو هزار اثر ثبت ملی شده اند، اما تاکنون تنها ۱۰۱ اثر تعیین عرصه و حریم شده اند.

این مسئول گفت: تعداد زیادی از این محوطه‌ها به منظور کاهش مشکلات حقوقی و تعیین تکلیف وضعیت ساخت و ساز، بویژه در روستاها، باید در اولویت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم قرار گیرد.

به گفته این مسئول، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ محوطه تاریخی در استان شناسایی شده‌اند که نیاز به تعیین عرصه و حریم اضطراری دارند.

وی یادآورشد: در گذشته روند تعیین عرصه و حریم محوطه های تاریخی بسیار کند بود، اما در سالهای اخیر شتاب گرفته، بگونه ای که اگر بخواهیم هر اثری را ثبت ملی کنیم، همزمان محدوده عرصه و حریم آن هم باید مشخص شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: از طرفی، طی سالجاری ۹ محوطه تاریخی در استان را از طریق گمانه زنی تعیین عرصه و حریم کرده ایم.

وی  خاطرنشان کرد: تعیین عرصه و حریم محوطه های تاریخی مانع از تعرض و دست درازی سودجویان به آنها خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پایان از سفر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رئیس پژوهشکده باستان شناسی وزارتخانه به کرمانشاه طی روزهای آینده هم خبر داد و گفت: در این سفر در خصوص کاوش های باستان شناسی، تعیین عرصه و حریم، تله کابین، ساماندهی چغاگاوانه و محوطه های پارینه سنگی استان رایزنی خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=23283

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.